Mount Cook - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Albert en Melanie - WaarBenJij.nu Mount Cook - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Albert en Melanie - WaarBenJij.nu

Mount Cook

Blijf op de hoogte en volg Albert en Melanie

20 Maart 2015 | Nieuw Zeeland, Greymouth

14-03
Vandaag een route langs de kust, langs Kaikoura, bekend van de walvissen en dolfijnen maar vandaag vinden zij het een beetje te nat en te koud denk ik.
We rijden door richting Christchurch door een zeer afwisselend landschap van kust tot gele bergen tot groen oerwoud. Kortom een bijzondere route. Geslapen in Amberley dat leuker klinkt dan het in werkelijkheid is.

15-03
We gaan naar Timaru, want daar zijn we vorige keer niet geweest. Een mooie kustplaats met baai en er zouden hier blauwe pinguins te zien moeten zijn volgens de campingeigenaresse. Wij staan er helemaal klaar voor om 19 uur want ze komen na zonsondergang en dat is zo rond 20 uur. Vandaag hebben ze zich een beetje in de tijd vergist en pas om 21.30 uur zien we er 2. Daar blijft het bij dus verkleumd en uitgehongerd maar even langs de mac. Het is wel een hele fijne stad, goede sfeer, mooi strand.

16-03
Op naar Mount Cook, de hoogste berg van Nieuw Zeeland met een nationaal park erbij. De weg ernaar toe is heel surrealistisch met weidse landschappen en bergen die volledig in de wolken zitten. We komen met bewolking aan en kunnen Mount Cook nog niet zien. Er is maar 1 camping zonder voorzieningen ( alleen toiletten en koud water) dus we wagen het erop. Voor het donker koken en eten is geen probleem maar dan merken we dat het een stuk kouder wordt. Geen elektriciteit en dus geen licht of verwarming dus dan maar vroeg onder wol. 's Nachts naderen we het vriespunt dus we zijn blij dat we 2 dekbedjes hebben.

17-03
Mount Cook zit nog in de wolken en om een beetje warm te worden want ons ontbijt was bevroren maar een fikse ochtendwandeling. Heel langzaam komt de zon door de wolken en wordt ons wachten beloont. Een prachtig zicht op de besneeuwde bergtoppen en we warmen weer helemaal op. Opnieuw een koude maar heldere nacht zodat we 's ochtends nog een mooi zicht hebben. We lopen nog naar een andere gletsjer en vertrekken weer. We rijden dezelfde weg terug maar nu met helder weer zodat het er volstrekt anders uitziet. Ik ook maar eens een keertje gereden in onze camper dan kan Albert van het uitzicht genieten. We slapen in Geraldine, een gezellig boerenstadje waar we ook nog even naar de bioscoop gaan.

19-03
Arthur pass was het volgende op ons lijstje. We hebben dit vorige keer overgeslagen en horen van iedereen hier dat je het gezien moet hebben.
Deze pass ligt op 900m hoogte en leidt dwars door een gebergte. Prachtige route, mooi weer maar we zijn iets te optimistisch met onze camping, deze is vergeven door zandvlooien dus rijden we snel verder naar een dorpje waar dit iets minder is. Weer een camping zonder voorzieningen behalve dat we hier wel een shelter met licht hebben om te koken dus we praten wat na met een Fransman en een paar Nederlanders die 7 maanden rondreizen.
Na weer een nacht onder het vriespunt ga ik me toch afvragen waarom we ook alweer de Nederlandse winter ontvlucht zijn en na een wandeling in de regen en kou ben ik het zat. We gaan de warmte opzoeken!

• 20 Maart 2015 - 21:21

Kees:

zo te horen veel nieuwe dingen gezien, benieuwd naar de foto's
    veel plezier in het warmere gedeelte

gr
    kees